Co je

Rooibos

Srovnání rooibosu se zeleným čajem

I v Jižní Africe, jeho domovině, byl ještě celkem nedávno rooibos považován jen za levnější alternativu běžného čaje. Národy na územích, kde se keřík vyskytuje přirozeně, si bez něj nedovedly představit svou lidovou medicínu. Kdybyste se ale na stejný červený nápoj zeptali někoho v Kapském městě, asi byste se dověděli, že si vždycky rád vzpomene na jeho přípravu s mlékem od svých rodičů a že mu pití samotné chutná dodnes. Vychutnávání si šálku nápoje, který vás povzbudí spolehlivě na těle i na duchu a obecně zoceluje lidský organismus po všech stránkách, je tak spíše mladší záležitostí. Roiboos se často nevyhne srovnání s dalším oblíbencem – zeleným čajem. Oba jsou schopnými pomocníky tehdy, když potřebujete povzbudit soustředění, stejně jako jsou oba nápoje zásobárnou antioxidantů.

Kdo pátrá po něčem na oživení a zlepšení tělesné kondice a setká se přitom právě s roiboosem, obvykle se ptá, který z těch dvou je vlastně lepší. Jestli červený nebo zelený. Oboje je podle dostupných informací asi zdravější než káva a oba nápoje obsahují antioxidanty, o kterých se stále zmiňuje tolik zdrojů pojednávajících o zdravém životním stylu. Krom toho je zelený rooibos dalším kouskem, který se velmi rychle rozšiřuje v nabídkách obchodů i čajoven a původní zelený čaj připomíná jak vzhledem, tak i chutí samotnou.

A tohle je další situace, kdy nelze na celkem jednoduchou otázku jednoduše odpovědět. Nejlepší variantou by totiž podle všeho asi bylo – pijte čaj zelený a pijte taky rooibos.

Problematická je v tomto případě skutečnost, že o srovnání těchto dvou nápojů není příliš studií, takže opravdu není možné vynášet jednoznačné soudy. A navíc – klasický zelený čaj pijí lidé už několik tisíc let, zatímco rooibos se rozšířil a více ujal teprve během osmnáctého století. Je to ještě mladík.

Je ale fakt, že rooibos má oproti zelenému čaji (o čajům ostatním) obrovskou výhodu ve své celkové absenci kofeinu. Takže rooibos můžete bez obav popíjet od rána do večera a jeho míra záleží skutečně jen na vašem osobním vkusu. Ne, opravdu nemusíte mít žádné obavy o to, jaké množství vypitého nápoje je pro organismus žádoucí.

Pokud se chceme pohrabat v antioxidantech, je věc trochu komplikovanější. Ony samy jsou typem přírodních látek do umí velmi dobře potírat mnoho nemocí spojených se stárnutím buněk našeho organismu – například Alzheimer, rakovina nebo problémy se srdcem.

Ano, je opravdu potvrzeno, že jak zelený čaj, tak i rooibos obsahují antioxidanty ve skutečně vysoké míře (potvrzeno například americkým ministerstvem zemědělství) – sice každý trochu jiného druhu, ale právě proto se na druhou stranu vyplatí je oba se svém pitném režimu zkombinovat.

Roiboos sám obsahuje aspalatin a notofalgin, které pomáhají například při zánětech svalů. To má velký vliv u lidí, kteří trpí problémy s oběhovým systémem a mají nemocné srdce. Zelený čaj nás může zase bohatě zásobit katechinem, i kterého je vědecky prokázáno, že brání bunečné reprodukci rakoviny a obecně přispívá vysokou mírou k umírání rakovinotvorných buněk.

Co se týče absolutních čísel, lehce převažuje obsah prvků naměřených v čaji zeleném. Podle obvyklé škály ORAC je to u zeleného čaje hodnota 1250 jednotek. Roiboos má obsah přítomnosti těchto látek v rozsahu od 725 do 1100 jednotek. Doktoři se shodnou na vhodnosti denního přísunu antioxidantů v hodnotě kolem 5000 ORAC jednotek. Takže je vlastně jen na vás, jakým způsobem je pro vás jednodušší nebo pohodlnější této „kvóty“ dosáhnout. Jestli se polehnete jen na zelený, jen na rooibos nebo oba čajové bojovníky nakombinujete.